BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 24 Jun 2009

LIKU- LIKU SYAITAN MENIPU MANUSIA

Wahab Bin Munabbih ra bercerita..
Ada seorang dari Bani Israel nk disesatkn olh syaitan tetapi gagal.
1 hari, hamba Allah itu keluar utk memenuhi 1 keperluan & tatkala itu juga syaitan mengikuti hamba Allah tersebut dgn niat utk mggodanya. Maka mula lah syaitan itu mggodanya melalui syahwat dan kemarahan, tapi gagal.
kmudian, ia mggoda dgn perasaan takut dgn mggulingkan 1 batu besar dr atas gunung, namun tetap gagal krn ketika itu, hamba Allah itu sedang zikrullah.
seterusnya, syaitan menukarkn dirinya mnjadi seekor ular & mmbelit sekujur badan org itu dari kaki sampai la ke kepala ketika org itu sedang solat. Bila org itu hndak sujud, ia melingkar di persujudan & mmbuka mulut seluasnya utk cuba menggigit org itu. tetap gagal krn lelaki itu miring sedikit mengalihkan kepalanya hingga dia dpt sujud dgn khusuk.
selesai solat, lelaki itu kembali memulakan langkah utk pulang, saat itu dtg lah syaitan tadi sambil berkata: "aku telah melakukan pelbagai cara utk menaklukmu, tetapi aku tidak mampu.sekarang aku ingin bergabung denganmu.aku ingin mnjadi temanmu & tidak akn menyesatkan mu lagi mulai hari ini!."
maka lelaki itu mnjwb, "Alhamdulillah! tak kan ada lagi hari di mana engkau menakut- nakutkn aku, yg padahal aku takut padamu. akan tetapi hari ini pun aku perlu engkau sebagai sanak atau teman!."
kemudian syaitan berkata, "tidakkah engkau mahu bertanya kpd ku sekarang tntang kluargamu...?apa yg telah menimpa mereka setelah kamu ini?" "mereka telah meninggal dunia sebelum aku!"jawabnya.
"tidakkah engkau bertanya kpd ku, jurus apa yg kulakukan utk menyesatkan anak cucu Adam?" ujar syaitan lagi.
"Ya! bolehlah! ceritakan kpd ku apa yg telah engkau lakukan utk mencapai tujuanmu iaitu menyesatkan anak Adam itu...?" jawab lelaki itu pula.
lalu syaitan berbicara: "Aku menggoda mereka dgn 3 hal iaitu TAMAK, KERAS HATI (KASAR) dan MABUK.
- seorang lelaki jika tamak, dia kujadikan memandang hartanya selalu sedikit sehingga dia menolak kewajipannya dan menginginkan harta org lain.
- dan jika seorang lelaki itu keras hati (kasar), ia kuputar sebagaimana anak2 memutarkan bola.dan kendati kiranya ia dapat menghidupkan org mati, aku tidak akan putus asa darinya. Ia yg mmbangun, aku yg merosak dalam kalimah yang satu.
- adapun apabila dia mabuk, akan kutuntun dia ke segala perbuatan yg buruk dan jahat seperti menuntun seekor kambing dengan telinganya sesuka kita."

haa...Lihat lah betapa syaitan itu tidak akan berputus asa utk menakluki diri kita anak2 Adam ini.
wahai para mujahid dan mujahidah..,kita diciptakan oleh Allah SWT sebagai makhluk yg paling sempurna.kita dikurniakan 'akal,maka,gunakan lah ia dgn sebaiknya agar kita tidak disesatkan oleh hasutan syaitan. jika ada di antara kita yg terpesong, tarik lah dia kembali.tegurlah dgn berhemah.nasihatkan lah dia supaya kita tidak kehilangan dirinya dan dia juga tidak kehilangan dirinya senditi..itulah salah satu t/jawab kita sebagai muslimin dan muslimah sejati yg sayang pada agama dan, bangsa dan negara..
kita tdk boleh memandang bahawa kita lah yg paling sempurna krn tidak ada manusia yg sempurna dari segala segi..oleh itu, kita perlu salaing melengkapi, saling mmbantu,dan saling menasihati sesama kita..

salam sayang dari PH..semoga hidup kita semua sentiasa diberkati Allah SWT..ameeeennnn..

0 comments: