BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 9 Jun 2009

PERIBADI MUSLIMAH

- Wanita Islam dengan Tuhannya
- Wanita Islam dengan dirinya
- Wanita Islam dengan ibu bapanya
- Wanita Islam dengan suaminya
- Wanita Islam dengan anak-anak & menantunya
- Wanita Islam dengan jiran tetangganya
- Wanita Islam dengan saudara & sahabatnya
- Wanita Islam dengan kerjaya profesional

"Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah". Hadis Riwayat Muslim

Ok..yang PH (PermaisuriHati) tulis kat atas tu, jelas & terangnya ia berkaitan dengan seorang wanita..
kat sini PH nak kongsi sedikit ilmu dengan korang sume..^_^
maaf kalau blog PH ni tak secantik blog orang lain..ini lah PH seadanya..^_*

~~**~~ "Wanita", ibarat sekuntum bunga..cantik indahnya pada pandangan mata hanya sementara.. yang kekal menjadi pujaan manusia, hanyalah wanita solehah yang mulia akhlaknya..,kerana akhlak itu umpama bunga diri. Tiada guna berwajah cantik tapi buruk akhlaknya,tiada guna juga berwajah jelita tapi hati kosong dari ilmu.. Ibarat bunga..ada yang cantik apabila dipandang tapi busuk baunya,ada pula yang kurang menarik & baunya juga kurang menyenangkan, ada juga bunga yang tidak menarik pada pandangan mata kasar,TETAPI apabila dihalusi dengan mata hati,ternya amat tinggi nilainya..^_^

hmm..WANITA....ni juga...adalh makhluk Allah yang amat ISTIMEWA. kemuliaan & keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan WANITA. Oleh yang demikian,Allah telah menetapkan hukumNya ke atas mereka; walaupun berat dipandangan mata si jahil & ingkar tetapi ia adalah kemanisan iman yang dicipta oleh WANITA.

haa..bahaya betul jd wanita ni ea??cuba korang bayangkan dalam dunia ni,seeeeeeeeemua laki??ha,camana ya??hihi.tapi..apa2 pun,setiap yang diciptakanNya tu punya fungsi masing2..soo..kpd sesiapa yg bergelar WANITA..pandai2 lah gunakan setiap apa yang telah dikurniakn & dianugerahkan oleh Allah SWT..jgn leka,angkuh...sombong...:-)
jom bace lagi..

sebab itu lahhh...sebagai anak,dia kena jadi anak solehah..(ea??degil2 manje tu xpe kot..tp usah melampau) sebagai remaja,dia kena jadi remaja yg berhemah..sbagai isteri..dia mesti jadi isteri yang menyenangkan hati suaminya...(dengor ler cakap para suami wahai kaum isteri...kalo idok..kome sume tadenye nk masuk syurga..jangankan masuk,bau pun idok le jugak nye yer??hihi..jadi..renung2kan lah..jangan jeling2 jer..)

hmm...sbagai ibu pula..dia kena la didik anak2nya dengan penuh kasih sayang,dan didikan agama yang kukuh..dan................sebagai hamba Allah,sudah semestinya lah,dia kena menjadi hamba yang tunduk & menyerah diri hanya kepadaNya...

sebagaimana firman Allah SWT dlm Surah An-Nisa' : ayat 24 yang bermaksud :
" barangsiapa yang mengerjakan amalan yang soleh baik lelaki mahupun wanita, sedang ia seorang yang beriman, maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun"

ok....apa yang tertulis kat sini,sama2 la kita ambik intipatinya...ya??
PH bukan je tulis utk korang bace jer, ni pun sbagai ingatan utk PH sndiri juga..yelaa..kita ni smua manusia,tak de nye yg sempurna sgalanya..jom sama2 perbaiki 'kelemahan' yg ada utk kbaikan dunia & akhirat..^_^

"wanita hiasan dunia,seindah hiasan adalah wanita solehah......." (ni antara bait2 yg terdapat dalam lagu IMPIAN KASIH,nyanyian In-Team..ada pluang,dengor2 la yer)

0 comments: